Bildspel

...

söndag 12 juni 2016

Lida Loop

Eftersom jag inte bloggat så frekvent under sommaren saknas det inlägg om min tävlingar under perioden. Tycker det är kul att kunna läsa om mina tävlingar i efterhand, så tänkte här sammanfatta de tävlingar och lopp jag kört.

Lida Loop 12 Juni
3:e deltävlingen i Långloppscupen. Körde de 60 milen upp till Lida på lördagsförmiddagen och tog sedan ett väckningspass på tävlingsbanan på sen eftermiddag/tidig kväll. Körde hela andra av tre loopar. Riktigt kul bana och nyttigt att ha provkört den. Det var minst sagt ganska tekniskt. När väckningspasset var avklarat körde jag till hotellet i Södertälje. Fick i mig lite käk och laddade inför morgondagens uppgift. Skönt att övernatta relativt nära tävlingen. Kunde sova ut på söndagsmorgonen och i lugn och ro bege mig till Lida.

I skönt sommarväder fixade jag med nummerlappar, lagningspinnar och hann även med en kort uppvärmningsrunda innan det var dags att lägga cykeln i startfållan. Den öppnade bara 30 minuter innan start, vilket är bra tycker jag, så jag ställde mig och köade utanför en kvart innan fållan öppnades. Kunde sedan gå in och lägga cykeln i första led i den breda fållan. När alla startfållorna sedan slogs ihop stod jag ganska bra till och hade bara de som står i fålla 1 framför mig.

När starten gick var det full kareta upp för den gräsbeklädda slalombacken. Jag lyckades hålla bra fart i den korta, men branta backen och lyckades inta en bra position när vi kom ut på löpaspåret. Här gick det undan och det var tajt och mycket kurvor. Det var också ganska löst grus i kanterna av spåret då det gällde att behålla fokus hela tiden. Det gjorde jag och kunde gå med tätklungan i de första 20 minuterna innan det sprack av. Då hamnade jag i en grupp som hade bra tempo och flyt. Tror vi endast hade en eller två H30-cyklister framför oss då. Jag lyckades återhämta mig något efter den inledande rusningen och avancerade framåt i min grupp och la mig först ett tag. Dessvärre hamnade jag långt bak igen, när jag kom lite fel i en korsning som var dåligt skyltad. Strax därefter kom vi ikapp några framför oss och samtidigt sprack det upp i vår grupp. De längst fram kunde ansluta till gruppen framför, men jag fastnade i den bakre delen. Där försvann ytterligare några H30-cyklister och vid första varvningen efter ca 45 minuter hade jag nu 6 H30 framför mig varav 4 i gruppen som låg ca 20 sekunder framför.
På en av många härligt flowiga stigar på LidaLoop

Den andra loopen är som sagt väldigt teknisk under stora delar. Riktigt kul cykling. Det börjar med Diagonalen, ca 1km cykling bland rötter och stenhällar som ställer höga krav på cyklisten. Det blev lite stopp i min grupp på Diagonalen och vi tappade tid framåt. Även på efterföljande stigar tyckte jag det gick lite långsamt och det närmade sig cyklister bakifrån. Jag gick därför fram i tät på grusävgspartierna och höll mig sedan längst fram på de flesta single tracks. Hade bra flyt på andra halvan av loop två och plockade in tid på de framför mig.

Jag anför min lilla grupp. Här hade jag bra tryck i benen och plockade in tid på framförvarande.
Det var nu bara drygt minuten upp till pallplats och 5:e-platsen vara bara 10 sekunder ifrån mig. Framför allt gick det bra på de stökiga partierna med mycket rötter. Där kunde jag trycka på ordentligt och hålla farten uppe. Dessvärre hoppade min kedja på just ett sånt parti. Var tvungen att stanna och fick se gruppen som jag precis hade distanserat passera mig. På med kedjan och sedan jaga ifatt gruppen och avancera framåt. De som låg längst fram i min nu uppsplittrade grupp lyckades ansluta till gruppen framför, medan jag hamnade i en mindre grupp som vid varvning nr 2 låg 15 sekunder bakom.

På Loop 2 innan kedjan hoppar av. Tappade sedan nästan 2 min på cyklisten framför.
Ut på tredje loppen som mest består av grusvägar försökte jag täppa luckan framåt, men fick ingen hjälp och tröttnade ganska snabbt. De framför seglade iväg och jag hamnade tillsammans med en annan H30-cyklist. Vårt samarbete var väl sådär så det gick inte speciellt fort. När det var några kilometer kvar kommer en grupp cyklister ikapp oss, anförda av en stark elitcyklist som tidigare hade punkterat. I gruppen fanns ytterligare två i H30, som nu hade betydligt piggare ben än jag. Så in i sista backen till målet fick jag ge mig och hade ingen chans att spurta om 6:e-platsen utan fick nöja mig med en 9:e plats.

Jag var nöjd med loppet, men hade hoppats på en bättre placering i mål. Jag fick ju en bra start, men blev lite hindrad på de stökiga partierna och tappade bra grupper där. Sedan hade jag otur som tappade kedjan vid ett kritiskt tillfälle. Och på sista loopen saknade jag en större grupp att åka i, så där gick det för långsamt. Kände att jag hade mer i benen än en 9:e plats, men det gäller ju att få till det. Lärdomar till nästa lopp är att 1) Ligga långt framme in på stigarna och 2) Ät och drick ännu mer regelbundet för att ha krafter kvar på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar